- 4,308 messages
- June 18, 2020 22:45
Het valt me zojuist op dat iemand ooit bij deze Serie/Held de verhaalnummers heeft aangepast:
Album 1 en 2 = V1-1 en V1-2
Album 3 t/m 5 = V2-1 t/m V2-3
Album 12 t/m 16 = V9-1 t/m V9-4
Ik ken de latere delen eerlijk gezegd niet, maar persoonlijk vind ik het nogal verwarrend. Is dit een indeling die iemand zinvol vindt?
Paape zelf nummert (vanaf het tweede deel) de platen met een code conform de albumtitel (S voor Soleils de glace, MT voor Maître de Terango, PA voor Planète de l'angoisse, etc.).
Een korte verklaring van de gekozen indeling (op een achtergrondpagina) zou wel op z'n plaats zijn.
P.S. Bij Blueberry is ook voor zo'n afwijkende nummering gekozen, en ook daar twijfel ik aan het nut ervan. Maar ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk ;-)
I just noticed that someone once changed the story numbers on this Series / Hero:
Album 1 and 2 = V1-1 and V1-2
Album 3 to 5 = V2-1 to V2-3
Album 12 to 16 = V9-1 to V9-4
I honestly don't know the later parts, but personally I find it quite confusing. Is this a format that someone finds meaningful?
Paape himself numbers (from the second part) the records with a code in accordance with the album title (S for Soleils de glace, MT for Maître de Terango, PA for Planète de l'angoisse, etc.).
A brief explanation of the chosen layout (on a background page) would be in order.
P.S. Blueberry also opted for such a different numbering, and there too I doubt its usefulness. But I would like to be convinced that I am wrong ;-)
- Catalogue manager
- 5,233 messages
- June 19, 2020 08:51
Dat Verhaalnummers op deze wijze worden aangeduid, is ook aangegeven in het Handboek Strips:
15.32.2.2 DOORLOPENDE VERHALEN
Als een verhaal over meerdere boeken doorloopt krijgen deze hetzelfde volgnummer en wordt aan het volgnummer een extensie -1, -2 etc. toegevoegd. Voorbeeld, De Kuifje avonturen “Raket naar de Maan” en “Mannen op de Maan” vormen één doorlopend verhaal. “Raket naar de maan” heeft als verhaalnummer V14-1 en “Mannen op de maan” V14-2.
That Story Numbers are referred to in this way is also indicated in the Handboek Comics:
15.32.2.2 CONTINUING STORIES
If a story continues over several books, they will get the same sequence number and an extension -1, -2 etc. will be added to the sequence number. For example, The Tintin adventures “Rocket to the Moon” and “Men on the Moon” form one continuous story. "Rocket to the Moon" has story number V14-1 and "Men on the Moon" V14-2.
- 4,308 messages
- June 19, 2020 11:42
De definitie van "doorlopend verhaal" is vaak nogal subjectief. En als het zonder verdere uitleg wordt geïmplementeerd werkt dat verwarrend. Bij Luc Orient bijvoorbeeld niet zozeer bij de bovengenoemde albums, maar bij album 6 staat V3, bij album 7 V4, etc. Hoe moet ik weten waarom dat zo is?
En hoe relevant is deze informatie, bij dit soort reeksen, als de albums zelf niet als tweeluik of drieluik gepresenteerd worden.
The definition of "continuous story" is often quite subjective. And if it is implemented without further explanation, it is confusing. With Luc Orient, for example, not so much with the aforementioned albums, but with album 6 is V3, with album 7 V4, etc. How do I know why that is?
And how relevant is this information, with this type of series, if the albums themselves are not presented as a diptych or triptych.
Tijdens voorpublicatie kon een verhaal langer worden dan gedacht en nadien verspreid over meerdere albums uitgegeven worden, soms werd er zelfs nog in gesneden ook. Dat laatste i.v.m. het om drukkersredenen maximale aantal pagina's voor albums.
Het principe was simpelweg voortdurend een weekblad vullen, ongeacht of een verhaal (jaren) later gedrukt werd als album. Dat gold o.a voor de weekbladen Spirou/Robbedoes, Tintin/Kuifje, Sjors, Pilote, Pep.
Bekend is bijvoorbeeld dat Hubinon op een gegeven moment wilde stoppen met de Roodbaardreeks omdat Charlier hem nooit kon aangeven wanneer een verhaal zou eindigen. Dat werd hij zat. Bij hun samenwerking aan Buck Danny verliep dat beter.
Er zijn enkele over meerdere albums doorlopende Luc Orient verhalen, maar ik weet zo uit het hoofd niet welke. Ik zal er eens naar kijken.
De Blueberryreeks kent ook een paar cyclussen, vanaf het begin al. En die zijn wel van belang als je niet alleen via een samenvattinkje wilt inspringen. Zelfs die samenvattingen in de albums kwamen uit de weekbladen, waar er soms enige tijd tussen de voorpublicaties zat. Er wordt soms nog wel gediscussieerd over welke albums tot één cyclus behoren en welke een nieuwe cyclus aanduiden.
Verhalen werden niet als een twee-, drie- of meerluik gepresenteerd toen dat nog geen marketingtechniek was om klanten te binden. Je kunt ook veronderstellen dat men er tegenwoordig van uitgaat dat lezers geen verrassingen meer aankunnen en van tevoren wensen te weten hoe lang een verhaal gaat duren...
Of één doorlopend verhaal over meerdere losse albums verspreid is uitgebracht kun je bij strips uit de vorige eeuw meestal alleen opmerken door het te lezen. Het staat zelden of nooit op de achterkant van vroege drukken. Hooguit bij het laatste plaatje van het verhaal, waar dan wat vermeld wordt over een vervolg.
During pre-publication, a story could become longer than expected and afterwards spread over several albums, sometimes even cutting into it. The latter because of the maximum number of pages for albums for printing reasons.
The principle was simply to constantly fill a weekly magazine, regardless of whether a story (years) later was printed as an album. This applied to the weekly magazines Spirou / Spirou, Tintin / Kuifje, Sjors, Pilote, Pep.
It is known, for example, that Hubinon wanted to stop the Redbeard series at one point because Charlier could never indicate to him when a story would end. He got fed up with that. Their collaboration with Buck Danny went better.
There are some continuous Luc Orient stories over several albums, but I don't know which ones by heart. I'll take a look at it.
The Blueberry series also has a few cycles, right from the start. And those are important if you don't want to indent just through a summary. Even those summaries in the albums came from the weekly magazines, where there was sometimes some time between the pre-releases. Sometimes there is still a discussion about which albums belong to one cycle and which ones indicate a new cycle.
Stories were not presented as two, three or more parts when that was not yet a marketing technique to bind customers. You can also assume that nowadays it is assumed that readers can no longer handle surprises and wish to know in advance how long a story will last ...
In comics from the last century, you can usually only notice whether one continuous story has been released over several separate albums by reading it. It is rarely, if ever, on the back of early editions. At most at the last picture of the story, where something is mentioned about a sequel.
- Moderator
- 1,565 messages
- June 25, 2020 18:15
maar bij album 6 staat V3, bij album 7 V4, etc. Hoe moet ik weten waarom dat zo is?
De V nummering geeft verhaallijnen aan en moet je niet verwarren met een album. Een verhaal kan zich namelijk uitstrekken over meerdere albums.
De eerste verhalen van Luc Orient worden gezien als cycli die uit meerdere delen bestaan.
De delen 1 en 2 vormen in feite 1 verhaal dat zich afspeelt in een jungle op onze eigen moeder Aarde. (V1-1 + V1-2)
Daarna volgen 3 verhalen die zich afspelen op Terrango. De verhalen volgen elkaar op en hebben wel degelijk een doorlopende lijn. (V2-1, V2-2 en V2-3).
Daarom staat er V3 bij album 6. De verhalen zijn overigens in het 44 pagina format per deel uitgebracht in o.a. Kuifje en Pep en zijn dus niet het gevolg van een variabel einde.
Daarnaast geeft de verhaalnummering ook aan in welke volgorde de verhalen zijn gemaakt. Dit is niet hetzelfde als de volgorde waarin ze zijn uitgegeven.
Bij Jonathan Cartland bv is het 1e verhaal pas als 4e album uitgebracht.
but album 6 says V3, album 7 V4, etc. How do I know why that is?
The V numbering indicates storylines and should not be confused with an album. A story can extend over several albums.
Luc Orient's first stories are seen as multi-part cycles.
Parts 1 and 2 are in fact 1 story that takes place in a jungle on our own mother Earth. (V1-1 + V1-2)
This is followed by 3 stories that take place on Terrango. The stories follow each other and do have a continuous line. (V2-1, V2-2 and V2-3).
That is why V3 is added to album 6. The stories have been released in the 44 page format per volume in, among others, Tintin and Pep and are therefore not the result of a variable ending.
In addition, the story numbering also indicates the order in which the stories were created. This is not the same as the order in which they were issued.
Jonathan Cartland bv has only released the 1st story as the 4th album.
- 4,308 messages
- June 25, 2020 18:23
Dat zijn goede argumenten, hoewel ze voor mij persoonlijk nog steeds niet doorslaggevend zijn.
Mijn grootste kritiek is echter: hoe moet ik (of eigenlijk: de gemiddelde gebruiker) weten dat het zo in elkaar zit, als het nergens in de catalogus vermeld wordt?
Voor hetzelfde geld heeft iemand deze indeling helemaal uit z'n duim gezogen.
Dat is ook de reden waarom ik bij Blueberry een achtergrondpagina heb gemaakt. Daar is ook verschil van mening over de verschillende cyclussen, maar zo is het tenminste duidelijk waar de indeling op gebaseerd is
Those are good arguments, although they are still inconclusive for me personally.
My biggest criticism, however, is: how am I (or rather, the average user) to know that this is how it works, if it is not mentioned anywhere in the catalog?
For the same money, someone has completely devised this format.
That is also the reason why I made a background page at Blueberry. There is also a difference of opinion about the different cycles, but at least it is clear what the classification is based on
- Moderator
- 1,565 messages
- June 25, 2020 19:02
Strips zijn geen exacte wetenschap. Het gevolg hiervan is dat rondom een item als verhaalnummering verschillende visies bestaan die allemaal goed onderbouwd kunnen worden.
Bij de vorming van een catalogus ga je uit van 1 van deze visies en probeert die consequent toe te passen.
Het principe van de V-nummering staat uitgelegd in het handboek. De toepassing van de V-nummering wordt gedaan door beheerders en deskundige verzamelaars die de reeks goed kennen.
Blueberry is een heel beruchte omdat deze reeks bestaat uit meerdere cycli die verweven zijn in meerdere subreeksen(spin-offs). Voor de gemiddelde leek/verzamelaar is dit een niet te volgen puzzle.
Comics are not an exact science. As a result, there are different visions around an item such as story numbering, which can all be well substantiated.
When creating a catalog, you start from 1 of these visions and try to apply it consistently.
The principle of V-numbering is explained in the manual. The application of the V numbering is done by administrators and expert collectors who know the series well.
Blueberry is a very notorious one because this series consists of several cycles interwoven in several sub-series (spin-offs). For the average layman / collector this is an unfathomable puzzle.
Ik zie inderdaad dat bij deze verhalen het aantal pagina's al gelijk werd gehouden. Tot aan het verhaal "24 uur voor de planeet aarde" is het 44 en bij dat verhaal en verder is het 46 platen geworden.
Bij Luc Orient zou ik de verhaalscheidingen bij het lezen leggen bij:
V1-1 Het dal van de drie zonnen
V1-2 De bevroren zombies
V2-1 De meester van Terango
V2-2 De planeet van de angst
V2-3 Het woud van staal
V3 Het geheim van de 7 stralen
V4 De krater van tovenarijen
V5 Het legioen der verdoemde engelen
V6 24 uur voor de planeet aarde
V7 Het 6e continent
V8 De vallei van de verstoorde wateren
V9-1 De kristalpoort
V9-2 Het aanbeeld van de bliksem
V9-3 De planeet der razernij
V9-4 Roebak, laatste hoop
V10 Caragal
V11 Afspraak om 20 uur in de hel...
...en nu ik net even check in de catalogus blijkt het daar net zo.
Overigens vind ik het bij Blueberry niet zo ingewikkeld, als je de verhalen (her)leest.
I see indeed that the number of pages has already been kept the same for these stories. Until the story "24 hours for planet Earth" it is 44 and with that story and beyond it has become 46 plates.
With Luc Orient, I would place the story divisions when reading:
V1-1 The Valley of the Three Suns
V1-2 The Frozen Zombies
V2-1 The Master of Terango
V2-2 The Planet of Fear
V2-3 The forest of steel
V3 The secret of the 7 rays
V4 The Crater of Sorceries
V5 The Legion of the Damned Angels
V6 24 hours for the planet Earth
V7 The 6th continent
V8 The Valley of Disturbed Waters
V9-1 The crystal gate
V9-2 The Anvil of Lightning
V9-3 The Planet of Frenzy
Q9-4 Rubak, last hope
V10 Caragal
V11 Appointment at 8 pm in hell ...
... and now that I just check in the catalog, it turns out the same there.
Incidentally, I don't think it's that complicated at Blueberry, if you (re) read the stories.
- Moderator
- 1,565 messages
- June 25, 2020 20:42
Overigens vind ik het bij Blueberry niet zo ingewikkeld, als je de verhalen (her)leest.
De serie Blueberry is zo complex dat we eigenlijk een extra laag in de database tekort komen om deze serie goed weer te geven.
Blueberry is de hoofdreeks maar is onder te verdelen in Luitenant Blueberry, Mister Blueberry, Marshall Blueberry en de jonge jaren van Blueberry waar meerdere auteurs aan gewerkt hebben.
De verschillende jonge jaren varianten hebben als enige overeenkomst dat ze zich afspelen in de Amerikaanse burgeroorlog maar lopen qua historische tijdlijn door elkaar heen...
Om de feestvreugde te vergroten hanteert de uitgever een onlogische volgorde qua albumnummering bij o.a. de Blanc-Dumont versies omdat men gepoogd heeft om ze in een logische volgorde te rubriceren...
Door de vele uitgevers van de varianten hebben we een wirwar aan albumnummers. Zo kennen we tenminste 6 verschillende albums met het nummer 1 in deze reeks...
We hebben eenvoudigere series in onze catalogus staan :)
By the way, I don't think it's that complicated at Blueberry, if you (re) read the stories.
The Blueberry series is so complex that we actually lack an extra layer in the database to properly display this series.
Blueberry is the main series but can be divided into Lieutenant Blueberry, Mister Blueberry, Marshall Blueberry and the early years of Blueberry where several authors have worked on.
The different early years variants have the only similarity that they take place in the American Civil War, but in terms of historical timeline are intertwined ...
To increase the festive spirit, the publisher uses an illogical order in terms of album numbering with, among others, the Blanc-Dumont versions because they have tried to classify them in a logical order ...
Due to the many publishers of the variants, we have a jumble of album numbers. We know at least 6 different albums with the number 1 in this series ...
We have simpler series in our catalog :)
- Catalogue administrator
- 4,226 messages
- June 25, 2020 21:14
In eerste instantie heeft Hans Matla dit niet uit zijn duim gezogen. Als je Hans Matla kent dan weet je ook dat hij zijn hele leven bezig is geweest om alle stripverhalen in beeld te brengen via zijn catalogi. Zeer veel en zeer vermoeiend werk maar hij deed het zodat iedereen er profijt van kon hebben. Catawiki borduurt alleen verder op zijn ingeslagen weg. Wil je het weten, pak dan maar zijn laatste catalogus al is die van 1998...
At first Hans Matla did not make this up of his mind. If you know Hans Matla then you also know that he has spent his entire life portraying all the comic strips through his catalogs. A lot of and very tiring work but he did it so that everyone could benefit from it. Catawiki will only continue on its chosen path. If you want to know, pick up his latest catalog, already that of 1998 ...
- Moderator
- 1,565 messages
- June 25, 2020 21:17
Wij zijn zonder enige twijfel met onze stripcatalogus schatplichtig aan voorgangers als Hans Matla, Peter Bonte of Peter Ottens bij het rubriceren van onze catalogus items.
With our comic catalog, we are undoubtedly indebted to predecessors such as Hans Matla, Peter Bonte or Peter Ottens in classifying our catalog items.
- Catalogue manager
- 8,580 messages
- June 25, 2020 21:29
Met dien verstande dat wij een iets andere verhaalnummeringbepaling hanteren dan Matla.
On the understanding that we use a slightly different story numbering provision than Matla.
Desalnietemin, zal die "ingewikkeldheid bij Blueberry" vooral voortkomen uit de (begrijpelijke) wensen rondom de wijze van categoriseren. Daarbij telt ook het uitgangspunt van (her)uitgaves chronologisch ondervangen en benoemen.
Iets dat niet (meer) te veranderen is. Zelfs al zou dat gewenst zijn.
Maar de leesvolgorde van de verhalen in die stripreeks is eenvoudig uit te leggen.
Vooral de hoofdreeks:
Blueberry (al dan niet "luitenant", "niets" of "mister") van "Fort Navajo" tot en met "Dust".
En de spin offs:
Jonge jaren 1 t/m 3 (de aangepaste Pilote pockets/Pepparade verhalen door Charlier en Giraud)
Jonge jaren (door diverse anderen)
Marshall Blueberry
Apachen
en inmiddels ook het album van Sfar/Blain
Maar een topic over Luc Orient is natuurlijk niet de juiste plek om het hierover te hebben.
Nevertheless, the "complexity at Blueberry" will mainly arise from the (understandable) wishes regarding the method of categorization. The starting point of (re) editions chronologically also counts and naming.
Something that cannot be changed (anymore). Even if you wanted to.
But the reading order of the stories in that comic series is easy to explain.
Especially the main series:
Blueberry (whether or not "lieutenant", "nothing" or "mister") from "Fort Navajo" to "Dust".
And the spin-offs:
Young years 1 to 3 (the adapted Pilote pockets / Pepparade stories by Charlier and Giraud)
Early Years (by various others)
Marshall Blueberry
Apaches
and now also the album of Sfar / Blain
But a topic about Luc Orient is of course not the right place to talk about this.